۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
سرخط خبرها

جمع آوری صدای ماهی و نهنگ در کتابخانه جهانی

  • کد خبر: ۱۰۱۳۸۱
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
جمع آوری صدای ماهی و نهنگ در کتابخانه جهانی
دانشمندان هرسال صدا‌های بیشتری را در اقیانوس ها، رودخانه‌ها و دریاچه‌های جهان ثبت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ اکنون گروهی از متخصصان می‌خواهند یک قدم فراتر بروند و یک کتابخانه مرجع از صدا‌های آبی را برای نظارت بر سلامت اکوسیستم‌های دریایی ایجاد کنند. همه ۱۲۶پستاندار از حدود ۲۵۰هزار گونه دریایی شناخته شده، صدا تولید می‌کنند.

دست کم ۱۰۰بی مهره و ۱۰۰۰گونه از ۳۴هزار گونه ماهی شناخته شده در جهان شناسایی شده اند که از خود صدا منتشر می‌کنند. با وجود این، کارشناسان معتقدند صدا‌های بیشتری در انتظار کشف و شناسایی هستند. با گردهم آوردن کتابخانه‌ای از صدا‌های ماهی، قورباغه و دیگر گونه‌های دریایی، امید است که این کتابخانه به شناسایی لالایی‌ها و سرود‌های اکوسیستم‌های آبی کمک کند.

برخی از گونه‌های ماهیان گویش‌های جغرافیایی را توسعه می‌دهند. مایلز پارسونز، پژوهشگر مؤسسه علوم دریایی استرالیا، می‌گوید: «گسترده‌ترین زیستگاه‌های جهان آبی و سرشار از صدا‌های جانداران آبزی گوناگون هستند.» با کاهش تنوع زیستی در سرتاسر جهان و تغییر بی رحمانه وضعیت صوتی زیر آب توسط انسان ها، نیاز به مستندسازی، تعیین کمیت و درک منابع صدا‌های موجودات زنده زیر آب پیش از ناپدیدشدن بالقوه آنان وجود دارد. در مثال‌هایی که متخصصان ارائه کرده اند، شقایق ماهی ماداگاسکار صدا‌های جنگی متفاوتی از شقایق ماهی اندونزی تولید می‌کند.

وب سایت‌های موجود مانند FishSounds و FrogID از قبل فهرستی از صدا‌های آبی را میزبانی می‌کنند. با وجود این، امید است که یک پلت فرم واحد استفاده از هوش مصنوعی صدا‌های ناشناخته را شناسایی کند و در عین حال امکان نظارت بر سلامت صخره ها، اقیانوس‌های باز و اکوسیستم‌های آب شیرین را در اختیار دانشمندان قرار دهد. بر اساس این طرح، افراد می‌توانند صدا‌های ضبط شده شان در زیر آب را به اشتراک بگذارند. جسی اوسوبل، از بنیان گذاران آزمایش بین المللی اقیانوس آرام، می‌گوید: «میلیون‌ها ساعت صدای ضبط شده در سراسر جهان وجود دارد که به طور بالقوه می‌توان آن را به عنوان مجموعه‌ای از صدا‌های بیولوژیکی شناخته شده و تا به امروز ناشناخته مانده تقسیم و ارزیابی کرد.»

نظارت بر سروصدای زیر آب برای مطالعه تأثیر طوفان‌ها و چگونگی تغییر رفتار طعمه‌ها در نزدیکی شکارچیان و مستندسازی الگو‌های مهاجرت نهنگ‌های بزرگ استفاده شده است. بسیاری از ماهیان و گونه‌های بی مهرگان شب زنده دار هستند و بیشتر پایش صوتی را به تنها روش مطالعه بادوام تبدیل می‌کنند. اوسوبل می‌افزاید: «انواع آهنگ‌های انسانی شامل آهنگ‌های عاشقانه، لالایی‌ها و سرود‌ها هستند.» موجودات دریایی نیز باید آهنگ‌های عاشقانه تولید کنند. شاید هوش مصنوعی به کاررفته در کتابخانه جهانی بتواند به ما در درک ترانه و معانی این آهنگ‌ها و مسائل بسیار دیگری کمک کند.»

منبع: فرارو

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->